Recensie: Jeangu Macrooy muzikaal hoogtepunt Mundial

Dit verhaal werd geschreven door Teun Stiphout

‘Ik heb er zin in. Hopelijk jullie ook.’ De goedlachse Jeangu Macrooy kijkt vriendelijk naar het publiek dat zich op de bevolkte zondagmiddag heeft verzameld in de Fontys Koepelhal. Met zijn charisma, ijzersterke band en zuivere zang zorgde Macrooy voor een swingend publiek en het muzikale hoogtepunt van Mudial.

En dat terwijl er vijf minuten voordat Macrooy en zijn achtkoppige band het hoofdpodium betreden, er nog net honderd man staan te wachten. Als Macrooy begint aan zijn optreden met het spirituele Aisa, gevolgd door een krachtevolle versie van zijn doorbraaksingle Gold stroomt de Koepelhal snel vol.

Met zijn rauwe, volwassen soulstem en uitstekende band pakt hij het steeds groter wordende publiek nummer bij nummer verder in. En dat voor een knaap die pas 23 jaar oud is. Het zichtbare plezier van Macrooy en de zijnen slaat aan op het publiek. Vooral de blazers geven de dansbare nummers net dat beetje extra power. Na elk nummer volgt van de charismatische zanger een welgemeende ‘dankjewel.’

Halverwege de set speelt Macrooy High On You, de titeltrack van zijn debuutalbum. Het blijkt een van de hoogtepunten en de ommekeer voor het publiek. Na een aandoenlijk staaltje publieksparticipatie van de boomlange Surinamer zijn de tot dan toe wat tamme toeschouwers volledig om. Degenen die een half uur lang voor standbeeldpubliek speelden, gooien de dertig minuten daarna de heupen alle kanten op. Het blijkt de opmaat van een dansbaar en soulvol slot van de set.

Het overdonderende applaus na afloop was nog niet afgelopen, of Macrooy stond aan de zijkant van de zaal voor signeer- en fotosessies. Buiten was het bewolkt, maar binnen liet Macrooy met zijn band op het hoofdpodium de zon schijnen. Het was, zoals hij het zelf omschreef voordat hij aan slotakkoord Step Into The Water begon, ‘erg gezellig’. Muzikaal gezien was Macrooy het absolute hoogtepunt van deze editie. Eigenlijk had Macrooy een stampvolle Koepelhal verdiend, want hij gaf Mundial wat het festival op zondagmiddag even nodig had: muzikale verwennerij op het hoofdpodium.

Foto’s Ron van Dooren