Publiek raakt in een flow met TheColorGrey

Dit verhaal werd geschreven door Ruth Smeets

Hiphopliefhebbers komen op Mundial niets tekort. Urbanband TheColorGrey opent op de tweede dag van het festival in The Dome met een flink aantal gevoelige rapnummers en smooth vibes.

Om stipt 14.00 uur staan er al een aantal trouwe fans vooraan in de grote zaal van The Dome te wachten. Wanneer de 23-jarige zanger, rapper en singersongwriter Will Michiels het podium betreedt, klinkt er luid gejoel. Buiten die eerste joelende rijen liefhebbers, is er nog bijna niemand in de zaal. Maar dat lijkt de zanger niets uit te maken. Vol energie start hij het ene na het andere nummer, waarbij hij het publiek zoveel mogelijk probeert te betrekken. Met een vinger in de lucht zwaait hij heen en weer; enthousiastelingen volgen en bewegen op de unieke mix van hiphop, new soul, jazz, R&B en urban pop.

Speelse klanken

Na het eerste nummer klinkt luid applaus en stelt Will de band voor. Hij vraagt zijn toeschouwers nog wat dichter naar voren te komen. “Don’t be afraid!” Iedereen komt pas echt los als door de Koepelhal de eerste klanken van het speelse ‘Need To Know’ galmen. Vorig jaar was dat nummer op de Belgische hitradio dé zomerhit.

Flow

Binnen een halfuur is de zaal al voor meer dan de helft gevuld. Achterin kijken de mensen nog een beetje verkennend rond naar wat er op het podium gebeurt; vooraan wordt er flink gedanst. Zanger Will is los. Hij gaat volledig op in zijn eigen geproduceerde urbanmuziek. De zaal raakt in een flow. En met zijn ogen dicht schuurt de vrolijke zanger bij een gevoeliger nummer zelfs tegen de microfoonstandaard aan.

Droom

Tegen het einde van zijn show vertelt Will dat het zijn grote ambitie is om internationaal te gaan. Hoewel hij nieuw is in de muziekscène lijkt die droom niet onmogelijk. TheColorGrey heeft alle elementen in zich om door te breken. Dat heeft de band op Mundial wel laten zien.