Nubiyan Twist: hiphop en soul met een randje

Dit verhaal werd geschreven door Ruth Smeets

Nubiyan Twist brengt voor ieder wat wils. Met een mix van reggae, dance, jazz, hiphop, afrobeat, latin en soul zorgt de groep muzikanten uit Londen ervoor dat het de festivalbezoekers van Mundial aan niets ontbreekt.

Ze brengen veel verschillende stijlen naar Festival Mundial, het Londense Nubiyan Twist. Dit muzikale collectief, georkesteerd door gitarist en producer Tom Excell, creëert zaterdagmiddag in de Koepelhal, ofwel ‘The Dome’, een unieke sound van zweverige en tegelijkertijd krachtige muziek.

Veel instrumentaal

De zaal is al snel voor de helft flink gevuld met nieuwsgierige mensen. Kenners zullen vooral benieuwd zijn hoe de nummers van het debuutalbum live klinken. Dat album kreeg namelijk een sterke support in de jazz- en hiphopwereld. Zangeres Nubiya Brandon – de naamgever van de band – laat in het optreden veel ruimte aan de band, waarbij vooral de blaasinstrumenten sterk aanwezig zijn en hoewel het publiek nog niet meteen meeswingt, krijgt Nubiyan Twist na het eerste nummer al een daverend applaus van de fans.

Langbenig en zwierig dat ze is, staat Nubiya Brandon op haar zilveren hakken het eerste kwartier overwegens stil achter haar microfoon. Wel bewegen haar handen druk mee met de beat van de muziek. Het geheel ziet er ingenomen uit; de zangeres lijkt nog vrij in zichzelf gekeerd. Ook is er weinig interactie met het publiek. Tussen de nummers zegt Nubiya geen woord. Pas wanneer ze van zingen meer overgaat op rap begint het publiek meer mee te swingen.

Mysterieuze rollenswitch

Na een halfuurtje stapt Nubiya opeens naar achteren. Ze wordt vervangen door de gitarist, die nu begint te zingen. Nubiya zelf wordt achtergrondzangeres. Voorzichtig kruipt een aantal mensen verder naar voren om te dansen. Opnieuw maken we kennis met veel muzikale elementen zonder al te veel zang. Na een minuut of vijf neemt de tot dusverre ietwat mysterieuze Nubiya haar rol als zangeres weer over. Op dat moment, een halfuurtje na aanvang van het optreden, komt de sfeer erin. Nubiya lacht voor het eerst breed naar het publiek en begint zelf losser te bewegen. Daarmee steekt ze het publiek aan, dat de heupen dan los begint te gooien.

Na nog een nummer is het dan echt feest in The Dome. Heupwiegende mensen beginnen enthousiast mee te zwaaien op het ritme van de muziek. Velen van hen hebben een tevreden glimlach op hun gezicht. Het duurde weliswaar even, maar uiteindelijk lukt het Nubiyan Twist dan toch om met iedereen op Mundial aan het dansen te krijgen.