Recensie
Act: OKA
Waar: Smederijtuin
Land: Australië
Cijfer: 7
Het optreden: Een swingende sound van bijzondere muziek

“Listen to the sound”, fluistert een stem door het eerste nummer van OKA heen. Het publiek luistert en niemand kan stil blijven staan. Met z’n drieën bespeelt de band de meest interessante instrumenten, wat zorgt voor earthy muziek.

Dat zorgt er dan ook voor dat deze band perfect in de line-up van Mundial past. Met de mondharmonica, de djembé, drums en alle verschillende houten dwarsfluiten maken ze een swingende sound waar de geluiden van Moeder Aarde in doorklinken. Dat komt dan ook door de didgeridoo, vertelt Stu die achter zijn draaitafel staat. “I come from a long line of Aboriginals in Australia. My father played this instrument and now I play it too. We don’t call it the same as you, but a Yidaki. When someone plays the Yidaki, you hear the sound of mother earth.”

20160625_221606_HDRStu kan in met zijn ene hand de didgeridoo spelen, terwijl hij met zijn andere hand aan de knoppen draait. Ondertussen bespeelt Christian de dwarsfluit, mondharmonica, saxofoon én verschillende houten blokfluiten. Hij is een soort tovenaar van de blaasinstrumenten. Julian bespeelt de drums alsof zijn leven ervan afhangt. En soms halen de bandleden ineens nog meer instrumenten tevoorschijn. Het lijkt bijna alsof ze alles kunnen bespelen.

“Bounce to the music”, draagt Stu zijn publiek op bij het laatste liedje. Dat is geen probleem, de muziek is absoluut bouncebaar. Toch is het jammer dat de band weinig contact maakt met het publiek. Pas op het laatst stelt Stu de hele band voor en vertelt hij waar zij vandaan komen. Zweverig vertelt hij dan ook dat Moeder Aarde bij ons allemaal hoort. “We are connected by her, and we are connected by her music.” Nadat hij dat vertelt, laat hij ook zijn traditionele gezang klinken en dat zorgt juist voor dat het publiek een betere band met hen voelt. Stilstaan kan niet met deze muziek, maar weglopen omdat het saai wordt kan wel. Ook al voelt het publiek dan misschien wel ‘connectie met de muziek’, het wil misschien ook wel een connectie met de band voelen.