Losse heupen en funky spacegeluiden bij The Mauskovic Dance Band

Dit verhaal werd geschreven door Marieke Nielen

Twee gitaristen, een relaxte drummer, een keyboardspeler en een heupwiegend bandlid met knopjes waar spacegeluiden uitkomen; dat is de Mauskovic Dance Band. Met een mix van cumbia en salsa creëerden zij vanmiddag een Caraïbische sfeer in de Spoorzone.

Rozen en heupbewegingen

“Het is een beetje rare muziek maar wel gezellig, dus ja”, roept een man van middelbare leeftijd tegen zijn vrouw. De sfeer is gemoedelijk en relaxed bij het grote buitenpodium waar TMDB hun optreden start. Het is nog vroeg in de middag, maar het publiek heeft zin om te dansen. Het optreden start met ‘Tuto Bay’, een technonummer met lekkere sambageluiden. De zang is hoog en heeft wat weg van de sixtiesband Bee Gees. Het geluid wordt aangevuld met funky spacegeluiden, gedirigeerd door de tweede keyboardspeler. Naast knopjes indrukken en keyboard spelen presteert hij het ook om 60 minuten lang zijwaartse heupbewegingen te maken. Met deze zwoele moves laat hij ook de roosvazen in het decor mee deinzen. Waarom de band koos voor twee opzichtige vazen met rozen als decor, blijft een vraag.

Strakke show met weinig interactie

Ondanks dat The Mauskovic Dance Band een strakke show neerzette, was er weinig interactie tussen hen en het publiek. Behalve een paar korte bedankjes tussen de nummers door, was de band vooral op zichzelf gericht. Hoewel dit zorgde voor een goede dansbare sound, wat ook mag met deze artiestennaam, had de band meer hun best kunnen doen om het publiek in te pakken. Zo begon het vijftal met een vol veld, wat uiteindelijk uitdunde tot een kleiner aantal. Een mogelijke oorzaak kan het duo ‘O, kutjes’ zijn geweest, dat in het laatste kwartier van TMDB op een ander podium optraden.

Analog Fruit

Het optreden van TMDB kende een spanningsboog welke zijn hoogtepunt kende bij de single ‘Analog Fruit’. Met dit lekkere nummer wist de band bij zowel jong als oud de heupen los te krijgen. Aan het einde van de single had de band bijna zestig minuten vol gemaakt, maar nog niet helemaal. De muziek werd even gestopt en er volgde een vlug overleg welk nummer er nog gespeeld moet worden. De bandleden oogden vermoeid, maar wisten toch de volle tien minuten af te maken, met een luid applaus tot gevolg.

Uiteindelijk levert de tropische band een lekkere dansmiddag, die zeker mag worden onthouden. Op een later tijdstip was de band misschien wel meer tot zijn recht gekomen, maar desalniettemin stapte de band dankbaar en bescheiden van het podium.