Recensie
Act: Pierce Brothers
Waar: Smederijtuin
Land: Australië
Cijfer: 8,5
Het optreden: De akoestische muziek laat de grond trillen en het publiek stampen.

“We have our own beer”, zegt de tweeling trots, terwijl ze een Pierce Brothers-biertje omhoog houden. De Australische jongens maakten vorig jaar zoveel indruk op Mundial dat een van de bezoekers deze keer dit cadeautje voor hen meebracht.

En ook dit jaar maken ze weer veel indruk. Ze gaan los op het podium met een didgeridoo, een mondharmonica, verschillende gitaren en drums. Meteen bij het eerste nummer zorgen ze ervoor dat hun publiek staat te stampen op de veel te natte grasmatten en de modder omhoog spat. Met zijn drumsticks trommelt Jack op de ijzeren paal aan de zijkant van het podium, op de gitaar van zijn broer Patrick en natuurlijk op zijn trommel en djembé. Zijn broer bespeelt alle gitaren die achterop het podium staan en wisselt dan ook geregeld.

“Are you ready? Are you ready?” vraagt Jack aan het publiek terwijl hij zijn mondharmonica én didgeridoo in de aanslag houdt. De mensen schreeuwen en hij houdt de mondharmonica voor de mond van Patrick terwijl hij zelf de didgeridoo bespeelt. De jongens spelen meerdere nummers van het album dat ze op dit moment aan het opnemen zijn. Zo ook ‘Amsterdam’, omdat dat nu bijna hun thuisbasis is geworden.

“Did I mention we are recording a new album yet?” vraagt Jack als hij het al minstens drie keer achter elkaar heeft gezegd. “This is ‘Follow me to the dark’, which will be on our new album.” Daarna zingen ze een politiek nummer: ‘Take a shot’. “It’s about a racist politician in America, with a crazy blonde wig.” Het liedje sluit hij af met: “Fuck that guy.”

Vervolgens wisselt Patrick weer zijn gitaar met een andere en krijgt Jack er ook één. Ze spelen ‘Brother’ samen met Maya Shanti, wat zorgt voor een heerlijke dynamiek. Als het nummer stopt, kan het publiek nog geen genoeg krijgen. Ze blijven door zingen en daarom komt Maya weer terug op het podium. “We’ll jamm together, guys!” En samen met het publiek gaan ze weer verder.

Ook bij het laatste nummer komt Shanti weer terug op het podium. Ze sluiten af met de erg toepasselijke ‘Flying Home’. Jack springt van het podium af en dat zorgt ervoor dat het publiek nog harder danst. Iedereen die zonder modderschoenen naar huis ging heeft niet hard genoeg gestampt op het gras voor de Pierce Brothers.