Het ontbreekt bij HONNE aan veelzijdigheid

Dit verhaal werd geschreven door Melvin Sturm

Terwijl de laatste klanken van Warm On A Cold Night door de koepelhal schallen, is het toegestroomde publiek al in grote getalen afgehaakt. HONNE sluit hun set op het hoofdpodium af voor een schamele 300 man, terwijl er ruimte is voor ruim 2500 mensen in de Fontys Koepelhal. De leegstroom is echter niet te wijten aan de muzikale kwaliteiten van de band, maar eerder bij het gebrek aan overtuigingskracht.

Want op muzikaal gebied zit het wel goed met de Britten. Zanger Andy Clutterbuck is vanavond goed bij stem en ook de driekoppige begeleidingsband speelt strak. Vooral radiohitje Gone Are The Days springt uit de set. De track is binnen het tamme optreden een van de weinige nummers die het publiek echt weet op te zwepen.

Waarschijnlijk komt dat doordat HONNE weinig up-tempo nummers te bieden heeft. ‘Songs to make babys on’, noemen ze hun eigen muziek en bij de eerste klanken wordt gelijk duidelijk waarom. De synthpop van de heren is traag en zwoel, maar lijkt allemaal wel erg veel op elkaar. Live weet het gezelschap niet de extra dimensie toe te voegen om het publiek enthousiast te krijgen.

Het resulteert in een show waarbij vrijwel ieder nummer inwisselbaar is voor het andere. Dat is jammer, want de band beschikt wel degelijk over de kwaliteiten. De Londenaren trakteren Mundial nog op enkele nieuwe tracks, maar ook deze weten niet te overtuigen en zouden zo op het eerste album passen.

Gelukkig heeft HONNE het nummer Someone That Loves You nog als troef achter de hand. Het gemis van zangeres Izzy Bizu op de desbetreffende plaat wordt vanavond keurig opgevuld door de achtergrondzangeres van het duo. Het is voor het eerst vanavond dat de band ruimte vrijmaakt voor wat spontaniteit. Het zou HONNE sieren wat vaker van de automatische piloot af te stappen en meer ruimte vrij te maken voor dit soort spontane momenten. De muziek van HONNE is absoluut geschikt ‘to make babys on’, maar vanavond laten de heren Mundial vooral achter met een onbevredigd gevoel.