Dub FX laat Mundial flink dansen

Dit verhaal werd geschreven door Redactie

Door: Paul Timmermans

Als Dub FX opkomt in de Koepelhal is het nog niet super druk, maar na 10 minuten is de grote zaal toch half gevuld. Eigenlijk is het prettig dat het niet afgeleden vol is, want iedereen, echt iedereen wil dansen. De Australiër maakt zware beukende beats, met zijn mond. Wat komen er bizarre geluiden uit de mond van deze man.

Recensie
Act: Dub FX
Waar: Fontys Koepelhal
Land: Australië
Cijfer: 9
Waarom: De opbouw was goed. De sfeer was goed. De beats waren goed. Wat een ontzettend goeie show.

Met vlagen doet Dub FX denken aan Michael Winslow, beter bekend als ‘die ene van al die geluidseffecten in Police Academy’. Soms lijken de geluiden die uit zijn mond komen nergens op, totdat je het totaalplaatje hoort en het ineens een zeer toffe beat is. Nummers worden ter plekke opgebouwd en dit zorgt voor een bijzondere wisseling van tempo’s in het optreden. Dub FX staat op een verhoging, normaal het noemen niet waard, maar in dit geval erg tof. Op deze manier zie je namelijk wat hij allemaal met zijn voeten doet om de effecten en loopstations te bedienen. Iedereen staat de dansen op zijn muziek en dan is er een pauze waarin het nieuwe nummer opgezet wordt. Mensen lijken te moeten wennen aan het tempo, maar aan alle springende en dansende mensen te zien, is het geen enkel probleem.

Dub FX voet
Dub FX is begonnen als straatartiest, dus de verwachting is dat hij alleen met zijn stem de muziek zal maken. Maar op het podium wordt hij ondersteund door een bassist en een toetsenist, die toevallig ook saxofoon speelt. Net als Dub FX zelf, heeft de toetsenist een aantal loopstations staan om zijn instrumenten te loopen. Erg gaaf om te zien, maar de bassist valt een klein beetje in het niet, omdat hij ‘enkel’ bas speelt.

Over de opbouw in de set was duidelijk goed nagedacht. Er werd gestart met reggae, het liep over in hiphop en sloot af met kneiterharde drum and bass. Dub FX vraagt om een sit down en het publiek twijfelt niet en zit binnen vijf seconden. Waar dit normaal als een verplicht nummer voelt, heeft het hele publiek er zin in. Dan, na zestig minuten moeten ze stoppen. Het publiek schreeuwt om meer. En blijft schreeuwen. Maar helaas, de organisatie wijkt niet, hier moet het bij blijven.