Amartey: de man die het hele publiek meekreeg met Afropop

Dit verhaal werd geschreven door Ruth Smeets

Amartey, een swingende man van Ghanese afkomst, ‘came to bring some awesome vibes’ naar Festival Mundial, en dat lukte hem maar al te goed. Aan het begin van de dag zette Amartey een sfeervol optreden neer om het Tilburgse cultuurfestival af te trappen.

Hij is nog maar 25 jaar, is afkomstig uit de Bijlmer en is oorspronkelijk van Ghanese afkomst. Hoewel hij misschien niet de bekendste artiest van de dag is, weet Amartey met zijn afrobeats het publiek van Mundial helemaal in te pakken. De mensen druppelen vlak voor aanvang nog voorzichtig de Koepelhal binnen, maar binnen een paar nummers is The Dome, zoals de zaal in Mundialtermen wordt genoemd, voor de helft gevuld met lachende en swingende mensen. Naarmate het optreden vordert, wordt het steeds drukker en danst het publiek vrolijk mee met een biertje in de hand. Amartey, die zelf ook niet schroomt om zijn springerige en wilde dansmoves te laten zien, bulkt van enthousiasme.

Spread the love

,,Festival Mundial, how y’all doing today?” roept de zanger van de zeskoppige band na een aantal uptempo nummers. ,,I can see there are lovely people in the building!” Tussen zijn nummers door spreekt Amartey zijn publiek in het Engels toe. Voor praten is echter niet al veel tijd. Het ene na het andere swingende nummer doet zijn intrede en het publiek is verkocht. Amartey vraagt de mensen om wat dichter bij het podium te komen. Volgens hem brengen Afrobeats mensen bij elkaar. “I need to feel more energy. It’s all about spreading the love. Steps forward!”

Stilstaan is geen optie

Na een half uur zit de stemming er goed in en wordt er tussen de optredens door enthousiast geklapt en gefloten. Als Amartey er later wat reggaevibes tussendoor gooit, staat niemand meer stil. “Hands up!”, roept de Ghanese zanger en het publiek begint gelijk te zwaaien op de beat van de muziek. Eén ding is duidelijk: Amartey had gelijk toen hij tussen zijn nummers door vertelde dat in Afrikaanse muziek echt alles draait om dansen, liefde en good vibes.